PENGUMUMAN

 
  Tarikh Peperiksaan Sekolah Penggal ke-2 2011 : 20 Okt 2011 - 26 Okt 2011
Tarikh Tajuk Masa Tempat
20 Okt - 26 Okt 2011 Peperiksaan Sekolah Penggal ke-2 2011 -  SRA Damai Kota Marudu

 

Falsafah

July 29, 2011


FALSAFAH PENDIDIKAN ADVENT

“Pemikiran kita tentang pendidikan terlalu sempit dan rendah ruang lingkupnya. Perlu adanya ruang lingkup yang lebih luas, tujuan yang lebih tinggi. Pendidikan yang benar bererti lebih banyak dari sekadar mengikuti suatu rangkaian pelajaran yang tertentu. Ia bererti lebih banyak dari suatu persiapan untuk kehidupan yang sekarang. Pendidikan berhubungan dengan seluruh makhluk itu, dan merangkumkan seluruh masa adanya manusia. Yakni perkembangan yang harmonis antara daya fizik, mental, dan kerohanian. Ia mempersiapkan seorang anak didik supaya dengan senang hati bekerja di dunia ini, dan kegembiraan yang lebih tinggi dalam pekerjaan yang lebih luas di dunia akhirat.”  (Pendidikan, hal.13, 1903)


FALSAFAH SEKOLAH


Tuhan adalah pencipta dan pelindung serta asas kepada kebaikan, kebenaran, pengetahuan dan akal budi. Adalah menjadi tanggungjawab sekolah ini untuk memastikan pelajar menerima pendidikan yang seimbang dan sesuai dari segi fizikal, mental, sosial, dan rohani selaras dengan falsafah gereja SDA dan negara, dan untuk menyediakan para pelajar bagi pelayanan yang ceria di dunia dan akhirat.


FALSAFAH PENDIDIKAN NEGARA MALAYSIA

“Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan bagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara”.

0 comments:

Post a Comment

  © SRA Damai by Blogger 2011

Back to TOP